The Need For Freedom

12.3.12 - Posted by iqyhaziq at 6:08 AM
Slm everybody.

Was on my way, walking home from school when I accidentally saw an event which i might not forget.
I did not know how this simple event could make me realize 'something' that I always had but never to appreciate.

**While walking home, I saw a German Shepherd tied up by its neck to a tree with a dog lead. It was held against its will because it was trying to escape somehow by scratching and twisting its head. I knew that this dog was not meant to be tied up.
It was once a free dog, and I could have sworn I once saw it roam the streets.
But how unlucky has this dog been when on this particular day, someone had decided to tie him up.

And what made me realize even further was when this small kid came by, and without any hesitation, he threw some bread to this huge dog trying to feed it.
*(i think u guys can imagine how big a German Shepherd compared to a small kid aged from 5-6 y o rite?)

But the bread he threw did not reach the dog. Yes, the bread was near the dog, but the dog which was tied up by its neck, was not able to bend down and eat the bread.

And the little kid just picked up the bread, and with his bare hands, fed the dog.

Im guessing that the only thing the kid was thinking about was 'Love'..
Yep3, he loved the dog soo much that even if the dog was twice his size, it wont matter.
As long as the dog gets something to eat.

And as soon as the dog ate the bread, the lil kid ran back to his mum feeling very happy.
He smiled and laughed while saying something in Arabic which I dont understand. lol..

This made me feel the urge to ask the boy his name. I walked up straight to him and asked

"Ismak eh?"

And he answered:

"Sulaiman." with a smile on his face.

And i continued my journey home with something to ponder. =)


Moral :

:: Freedom ? Yup, u'd know u had it n felt the need to appreciate it once u've lost it.. =(
:: Love ? How can u say things about love when u dont even know what love is in the first place? =(



4.1.12 - Posted by iqyhaziq at 3:43 AM


Slm sume..
tgh2 ak layan youtube td,
ak teringat satu lagu yg dulu sibuk time2 kat skola dulu...

Semua org hafal lagu ni..

x silap ak dia OST Kopitiam..
korg mst prnh tgk Kopitiam kan??
tipu la kalo x prnh tgk.. haha..

Sbb cte tu famous gle2 dulu2 kan.. haha

Then , ini la lagunye..

Tajuk : Empty Decorations..
n dia punya rentak lagu pun catchy.. soo senang nk ingat..haha..

Jom tgk..






xda tajuk

2.1.12 - Posted by iqyhaziq at 5:47 AM

Slm semua..
Setelah lama ak x menulis kat blog ni,
so ini merupakan post pertama ak setelah bergelar lelaki 20-an.. haha
harini ttbe ak rasa cm smgt terlebih,
so, ak tgh merajinkan diri utk menulis la serba sedikit benda2 yang baru je berlaku terhadap diri ak sejak dua menjak tiga menjak ni..

Firstly, kte cte sket tentang mesir la ye.. haha..
Ak dnga cte yg org Malaysia sibuk ckp yg mesir ni bergolak la, student tdo dgn pisau la, ada student kene tikam la, ada yg tdo bawah katil smpai takut nk kluar la.. haha..

Benda ni ble baca skali, nmpk lawak..
Tp ble baca dua kali pun nmpk lawak jugak..
Hairan sungguh.. haha..

Yang paling ak gelak, ble baca student tdo bawah katil smpai takut nk kluar..
Apa kes la student tersebut kan??
hahah.
Last2, nnt kluar berita student meninggal dihempap katil, haha,,
bkn sbb pergolakan mesir pun.. haha..

Tp hakikatnye, semua student kat mesir ni selamat la di sisi Allah SWT inshaAllah.. haha..

Ada yang makin kurus, n x lupe jugak ada yg makin mengembang..
Mungkin terlebih hibernasi la kot di musim2 sejuk ni kan.. haha..
Xpa, ak x slhkn korg,
sbb hidup ni umpama BELON..
sekejap kte expand, sekejap kte shrink la kot.. haha

tp kepada mereka2 yg diluar sana yg x sudah2 expand dr sejak musim panas smpai la skrg tu,
ak nasihat kan korg, segerakan la men'shrink' kan balik apa yg perlu.. hahah..

Ok, sebut pasal musim sejuk,
kte beralih la plak pd cuaca mesir skrg ni la ye..

Skrg ni mesir sejukanye ok la..
Sejuk2 unta la org panggil..
Ceh, org x panggil pun sejuk2 unta, ak sorg je panggil..haha..
Tp pointnye tu la..
Masih bley hidup n tahan la kesejukkannye,
tp kdg2, ada jgk time yg ak rse cm hidung ak xda kat muka.. haha..
lg2 time lalu kat tepi sg. nil,
ak igtkn hidung tertinggal kat kelas histo, tp ble pegang2,
owh, ada rupenye.. hahhaha.. (><)

Secondly,
jom kte bercerita plak tentang keadaan orang2 sekeliling..
Alhamdulillah la inshaAllah hbgn ak dgn dorg semua ok je..
tp sejak dua menjak ni,
Berkongsi kisah, berkongsi rahsia tu dh jd perkara biasa la kan.. haha..

Bak kata pepatah jawa,
'semua orang ada kisah masing2'..
soo,
bnyk la ak dnga kisah sedih,
kisah menyayat hati, kisah gembira la n mcm2 lg..
N yg paling bez, ak seronok time mendengar kisah2 Para Auliya' ..

haaaa~~
cmni ctenye, haritu ak n rakan2 kelas B,
pg la ziarah maqam para Auliya' kat sekitar Bandar Kaherah ni..
Bnyk la maqam yg kteorg dpt ziarah Alhamdulillah,.
n setiap maqam ni,
ada kisah dorg yg tersendiri..
ble dnga ustaz2 n bercerita tntg sejarah dorg sume,
masing2 terpegun..

Cth maqam yg kteorg pg :
Imam Syafie, Sayyida Zainab, Imam Ali Zainal Abidin, Sayyida Nafisah, Sayyidah Ruqayyah, Sayyidah Sukainah, Ibn Sirin, Ibnu Hajar Al-Asqalani, Sultan Ulama' Izuddin Abdus Salam, Ibn Athoillah, Ibn Daqiq Al Eid, Wali Soghir, Imam Abi Jamrah n lain2..

so,
kesimpulan yg ak dpt buat setelah pg ke maqam2 ni semua ialah,
' bukan senang2 je seseorang hamba Allah ni nk diangkat sebagai seorang Wali Allah SWT.. paling kurang pun dia mst Hafiz Kullu Kitabul Quran.. tu pun x campur lg segala ilmu2 yg para wali Allah SWT ni ada.. mmg sungguh ak kagum ngn mereka.. '





Ok, habis cte pasal Ziarah Maqam Para Auliya'..

then tukar tajuk pulak psl fenomena hangat yg sdg melanda setiap individu di Mesir ni terutamanya pelajar lelaki tahun 2 Cairo University...

yeahhh!!
fenomena tersebut x lain x bukan,
OMBAK RINDU~~~~ hahaa

cehhh~..
bkn la bez sgt..
tp okok je la ctenye..

yg penting ak x nanges eh.. ehem2.. (><)
hahha..

Ridha tu ikhlas~, pasrah tu menyerah~.. haha

itu slh satu tagline yg ak igt smpai skrg..
tp ada satu benda yg ak dh bermusyawarah dgn budak2 laki,
n semua bersetuju..
bahawa make-up Lisa Surihani x natural langsung n nmpk x nice..haha..
**lg2 time dia marah2.. spe la makeup artist dia tu..
mst kne pecat lps ni..haha..

ok, tukar cte..
skrg kte dh dnga kisah mesir,
kisah2 org lain,
dh dnga2 kisah Para Auliya',
n kisah Ombak Rindu pun dh dnga..

Skrg ak nk cte kisah ak sndri pulak..
ak taw blog ni public n semua org boleh baca,
n ak taw yg org2 yg x pernah becakap ngn ak kat dunia sebenar pun akn baca jugak blog ni..
yela, sbb selalunya ak post kat wall ak kan.. sbb tu la korg baca.. haha..

jd kali ni, ak xmaw post kat wall..
yeayyy !!! *clapclapclap..
==''

ok, sejak dua menjak ni..
ak bnyk berkongsi mcm2 dgn mak ayah ak, kakak ak,
kawan2 ak, n dgn adik ak.. haha..

ak slalu ckp kat mak ak yg,

'when im serious about something, i tend to tell it to u more often, coz i need ur advice more than anyone else..'

n so,
everytime ak call mak ak,
ak akn bercerita psl bnde ni..
n somehow,
ak rse sgt gembira dgn cara mak ak melayan ak..

kalo dlu2, ak cte pasal bnde2 mcm ni,
mak ak mst ckp..

'Blaja dlu iqy, xyah sibuk nk bercinta..'

tp skrg kan, ble ak ckp ngn dia,
dia melayan ak,
membuka minda ak,
bg nasihat kat ak..
n ak rse seronok utk bercerita lebih n lebih.. haha.

satu perubahan yg mendadak di situ..

tp tula.
dlm soal cinta2 ni..
ak sedar yang ak masih muda utk berfikiran lebih jauh..
**korg taw la apa yg lebih jauh dr cinta kan~~

x salah la kalo kte berfikiran ke hdpn, tu menampakkan bhw kita dh matang..
tp sblm kte berfikiran 'terlalu' kehadapan,
kte kene jgk meletakkan diri kita dlm keadaan semasa..

tgk keadaan sekeliling sblm nk buat lgkh yg lebih jauh ke depan..

Firman Allah Dalam surah Ali-Imran ayat 54 yg bermaksud:
"Mereka merancang , Allah juga merancang ,Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang"

sblm nk melangkah lg jauh,
kte tgk dlu keadaan diri kita,
keadaan keluarga kita,
perangai kita,
kematangan kita, ilmu kita n sbgnye..

dh ckup ke belum??
dh sedia ke belum nk buat full-commitment ni??

tepuk dada tnye hati..
mak ak slalu kata, tnye dlu diri sndri tu dh sedia ke belum..
dh dewasa, sndri boleh fkir..
x pyh nk bgtaw bnyk2..

so,
buat masa skrg,
jom la kte sama2 siap2 n sedia2kan diri ke arah kebaikan..
mgkn hari ini ilmu kte x ckup tp x semestinya masa depan nnt ilmu kte masih x ckup kan..
bergantung la kpd usaha kte nk mencapai kejayaan..

n maybe mak ak fhm yg ble kte bercinta,
sifat insecurity n jealousy tu ada kan..
**bohong la kalo korg kata xda..
ble dh ter'attached' to that someone,
mst la ada rse bnde2 ni.

tp kte kne igtkn diri kte la..
tu sume sifat syaitan..
jgn diikutkan sgt perasaan tu.
ikut hati mati, ikut rasa binasa.. haha..

so mak ak ckp cmni je..
n apa yg dia ckp ni dh ckup menenangkan hati ak yg selama ni sibuk dgn perasaan insecure..

"kalo dia dh taw perasaan iqy, n iqy pun dh taw perasaan dia.. tu dh ckup la buat masa skrg.. ble masing2 dh taw situasi masing2, tggu je la masanya tiba.. Allah lg mengetahui masa yg terbaik utk korg berdua disatukan.. "

Wow!!!
Thx a lot mum.. <3 <3
mmg membantu sggh apa yg mak ak ckp ni.. haha..

so kpd kawan2 yg kat luar sana yg sibuk dgn perasaan jealous, insecure, takut n apa2 je yg x elok..

korg fkir mcm ni je..
kalo btol2 korg nk jdikan org yg korg suka tu sebagai isteri korg,
korg kene belajar utk mempercayai dia..

''Marriage is all about trust''..

Kalo sblm kahwin pun korg dh xley nk percaya psgn masing2,
lepas kahwin nnt, percayalah, sifat2 yg x elok tu x semua akn hilang..

kalo time sblm kahwin ni korg rasa insecure ble tgk psgn korg berborak dgn lelaki lain,
nnt lepas kahwin, perasaan tu still akn ada..

so,
jom kte sama ubah diri awal2 supaya x bergelumang dgn sifat2 syaitan.. inshaAllah.. =D


*** so, if 'YOU' are reading this post (**which i know u will iA. hehe)..
jom kita sama2 ambil sedikit sebanyak cakna.. tanam sifat sabar n ubah diri ke arah yg lebih baik semata2 kerana Allah SWT.. =D semoga persahabatan kita berakhir dengan perkara2 yg baik dan membawa kita berdua ke syurga bersama keluarga tercinta.. xDD



Cara yang paling tepat..

18.12.11 - Posted by iqyhaziq at 1:37 PM
Slm sume..
Lama dh ak x update blog ni..
Mungkin sibuk kot..
Mcm2 bnde nk buat..
Mcm2 event yg terjadik secara sengaja mahupun tidak sengaja..
Kadang2 penat tp dlm masa yg sama, kadang2 rasa seronok plak..
Tp tu la lumrah kehidupan seorang pelajar..
Mmg penat buat mcm2, tp kalo kte pkir secara positif, kte sebenarnye belajar krn Allah SWT, jd inshaAllah doa kte makbul di sisi Allah.. inshaAllah..

*********************************************************************
Ok, ni ak ada jmpe artikel yg ak rse elok la ak kongsi..
Xtaw npe tp ttbe terbaca artikel ni an..
jd mgkn akn membawa seribu kebaikan kpd diri ak n kpd diri pembaca inshaAllah..

p/s :: Artikel ni x lgsg menunjukkan situasi semasa yg sdg dihadapi oleh sang penulis.. haha. xDD


Dipetik dari (www.sillaturahim.wordpress.com)..

Dipetik daripada buku “PSIKOLOGI CINTA” terbitan PTS Millennia Sdn Bhd

Dalam surah ar-Rum ayat 21 Allah menyatakan, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”

ISLAM menggariskan akhlak yang terbaik untuk merealisasikan percintaan sesama lelaki dan perempuan yang mukalaf. Terdapat tiga peringkat percintaan yang mana orang Islam hendaklah mencuba sedaya upaya mereka untuk memelihara kesucian cinta itu daripada dicemari unsur-unsur maksiat dan perkara-perkara yang dapat membawa kepada kemurkaan Allah. Tiga peringkat tersebut adalah cinta sebelum perkahwinan, cinta selepas bertunang dan cinta selepas perkahwinan.

Cinta Sebelum Kahwin

Cinta sebelum perkahwinan adalah cinta yang hadir daripada pergaulan harian dengan individu yang mempunyai kesamaan daripada segi cita rasa, peribadi, minat dan cara hidup. Ada kalanya cinta ini adalah cinta pandang pertama yang hadir secara mendadak, dan ia juga mungkin cinta yang dibina secara berperingkat melalui pertemuan dan pergaulan harian. Cinta sebelum perkahwinan biasanya tidak digalakkan dalam Islam, kerana dikhuatiri akan menjerumuskan pencinta itu ke kancah maksiat dan kelalaian dalam percintaan. Walau bagaimanapun, jika percintaan itu mempunyai matlamat suci, iaitu untuk membawa pencinta itu ke jinjing pelamin dan ikatan yang sah, maka sebagai pencinta yang beriman dan takutkan Allah, mereka haruslah menjaga dan memelihara perkara-perkara berikut:

1.Menjaga batas-batas pergaulan dengan tidak menyentuh sesama sendiri, tidak membuang masa berjam-jam dengan bertelefon atau berbual-bual, dan tidak menjadikan pergaulan mereka seperti suami isteri yang sudah sah dinikahkan. Mereka harus sedar dan berasa malu kerana mereka masih belum mempunyai sebarang hak ke atas satu sama lain.

2.Menghormati maruah dan harga diri masing-masing, dalam erti kata lain tidak membenarkan diri berdua-duaan dengan kekasih, kerana orang yang ketiga adalah syaitan. Di samping itu tidak berhias-hias atau menampakkan perhiasan di hadapan kekasih kerana dikhuatiri boleh menaikkan nafsu syahwat kekasih. Sebaik-baiknya sebarang pertemuan hendaklah melibatkan mahram atau ibu bapa yang mengawasi tingkah laku mereka.

3.Mendapat restu dan kebenaran dari ibu bapa adalah faktor kejayaan dalam percintaan sebelum perkahwinan. Restu daripada ibu bapa memudahkan proses pertunangan dan pernikahan yang akan berlangsung sebagai kelangsungan daripada cinta itu. Ibu bapa harus memainkan peranan dengan memastikan anak-anak tidak melupakan tanggungjawab peribadi dan batasan akhlak dan ajaran agama semasa bercinta.

4.Berdoa dan menunaikan solat hajat supaya percintaan yang dimiliki akan diredai dan diberkati Allah. Bermohon kepada Allah supaya cinta itu dapat membawa kepada kesempurnaan peribadi dan kesempurnaan agama dengan mendirikan rumah tangga dan memelihara kelangsungan cinta itu.

5.Sentiasa melakukan solat Istikharah bagi meneguhkan hati supaya orang yang dicintai itu adalah yang terbaik untuk menjadi pasangan hidup sehingga ke akhir hayat. Janganlah mencintai seseorang kerana harta, rupa atau keturunannya, tetapi cintailah dia kerana agama dan kemuliaan akhlaknya. Solat istikharah membantu supaya individu yang bercinta itu tidak menyesal dengan pilihannya dan dia wajiblah menjuruskan percintaannya itu untuk mendirikan rumah tangga yang terpelihara. Sekiranya dia bercinta tanpa niat untuk berumah tangga tetapi sekadar ingin bermain-main dan bersuka ria, maka percintaan itu adalah penipuan dan setiap perbuatan ke arah itu mencetuskan dosa dan kemurkaan Allah.

Setiap perbuatan cinta seperti menyentuh kekasih, bersalaman, berdating, berpelukan dan bercanda adalah dilarang sebelum perkahwinan. Sebagai hamba Allah yang takut kepada kemaksiatan dan kehinaan hidup di dunia, pasangan kekasih hendaklah berasa malu untuk mempamerkan ‘cinta terlarang’ mereka kerana belum lagi diiktiraf oleh perkahwinan yang dituntut oleh syarak. Tetapi sebaliknya, apabila diikat dengan ikatan perkahwinan yang sah, perbuatan-perbuatan itu mendatangkan pahala dengan syarat suami isteri itu berusaha untuk menjaga batasan akhlak dan kesopanan tingkah laku apabila berada di khalayak ramai.

Cinta Selepas Bertunang

Kebanyakan orang yang bercinta menyimpan hasrat untuk mempertahankan cintanya hingga ke jinjang pelamin. Ber-tunang adalah cara yang dilakukan bagi menyempurnakan janji untuk berkahwin. Ia adalah tanda pengabadian cinta yang suci dan tulus. Cinta dalam pertunangan besar ujiannya kerana godaan dan cabaran yang datang dari pelbagai pihak mampu merubah hati dan pendirian pasangan. Orang yang bertunang dikatakan ‘berdarah manis’ kerana mudah terjebak kepada gangguan perasaan dan terdedah kepada pelbagai cabaran. Oleh sebab itu pertunangan tidak digalakkan untuk tempoh yang lama mengikut adat masyarakat Melayu. Malah ia tidak perlu dihebohkan kepada semua orang kerana dikhuatiri pasangan itu berubah hati dan tidak jadi melangsungkan perkahwinan.

Bertunang tidak sama dengan berkahwin. Bertunang adalah ikatan tetapi ia belum diteguhkan oleh akad yang menghalal-kan segala perhubungan antara lelaki dan perempuan. Bertunang adalah tempoh suai kenal bukan tempoh memadu asrama. Maka orang yang sedang bertunang tidak boleh melanggar batas-batas agama kerana mereka masih belum ‘halal’ untuk sentuh-bersentuhan, cium-berciuman dan sebagainya. Pihak lelaki perlu menyedari mereka belum lagi menjadi suami, begitu juga pihak perempuan belum bergelar isteri. Maka berhati-hatilah dalam pergaulan kerana syaitan sentiasa menjadi orang ketiga yang tidak jemu menggoda dan cuba merosakkan cinta yang terbina.

Cinta Selepas Kahwin

Allah mengiktiraf cinta selepas perkahwinan sebagai yang terbaik dan sumber segala kesenangan dan kasih sayang sebagaimana yang dinyatakan di dalam Quran ayat 21 surah ar-Rum, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”.

Cinta selepas perkahwinan adalah cinta yang diredai dan dituntut oleh ajaran Islam. Cinta seharusnya berputik mekar selepas pasangan suami isteri itu mendapat mandat yang agung untuk bercinta melalui ikatan yang sah dan diiktiraf oleh agama dan juga anggota masyarakat. Bagi menyuburkan cinta selepas perkahwinan, maka pasangan suami isteri haruslah menghormati hak-hak dan tanggungjawab kepada yang dicintai dengan penuh kecintaan dan kasih sayang. Antara cara-cara untuk menyuburkan rasa cinta sebegitu adalah:

1.Membuktikan cinta melalui ketaatan, kasih sayang, pengorbanan dan kesungguhan memuliakan pasangan dan rumah tangga yang dibina. Pasangan suami isteri hendaklah sentiasa saling hormat-menghormati, menghargai perasaan dan tutur kata, sentiasa mendoakan kesejahteraan keluarga dan berusaha memelihara amanah dan janji yang dibuat.

2.Melahirkan zuriat sebagai bukti cinta yang terjalin. Sekiranya ditakdirkan tidak mempunyai zuriat, suami hendaklah bersabar dan tidak terburu-buru untuk berkahwin lain. Seharusnya usaha dilipatkan gandakan untuk mendapatkan zuriat baik secara tradisional mahupun secara perubatan. Sekiranya tidak berhasil, bolehlah mengambil anak angkat sebagai langkah alternatif.

3.Mengasihi dan menghormati ahli keluarga pasangan suami isteri. Bagi mewujudkan keluarga yang harmonis, perhubungan kedua-dua belah pihak hendaklah dijaga dan dipelihara sebaik mungkin. Sesekali, hadiah dapat dijadikan penghubung kasih-sayang dan tidak lupa untuk bertanya khabar sekiranya tidak berkesempatan untuk menziarahi keluarga yang jauh.

Seharusnya Cinta…

Insan yang beriman sering kali meletakkan sandaran yang kuat dan kukuh kepada Allah. Maka, dalam soal percintaan, sering kali mereka bersikap tenang dan menyerah diri kepada ketentuan Allah. Ini adalah kerana mereka yakin cinta datang dari Allah dan hanya Dia sahaja yang dapat menganugerahkan atau menghapuskan cinta itu. Allah adalah Pencipta kepada cinta, dan setiap penciptaan-Nya ada matlamat dan sebab kewujudannya, yang sering kali tidak cuba difahami oleh manusia.

Hanya segelintir sahaja yang memahami hakikat didatangkan perasaan cinta itu, iaitu kembali kepada asal matlamat kejadian manusia; untuk menyembah dan melakukan ketaatan kepada Allah. Tidak kira apa bangsa ataupun agama sekalipun, hakikat cinta adalah kembali kepada mengagungkan dan membesarkan Tuhan yang menciptakan segala cinta. Agama Islam, Kristian, Buddha, Hindu serta lain-lain agama tetap mengupas persoalan cinta sebagai sumber kedamaian hati dan keamanan dunia.

Realiti cinta menuntut pengorbanan daripada setiap individu yang berani untuk melibatkan dirinya dalam percintaan. Cinta penuh dengan air mata, aliran perasaan yang amat deras dan getaran yang mengilukan hati. Cinta juga penuh dengan keindahan, keselesaan, kehalusan perasaan dan kenikmatan jasmani mahupun rohani. Ini adalah kerana, cinta tidak hanya melibatkan perasaan semula jadi antara lelaki dan perempuan sahaja tetapi juga melibatkan perhubungan antara manusia dan Tuhan, manusia dan alam, serta manusia dan perbuatan.

Oleh yang demikian, insan yang beriman dapat mengelakkan diri daripada melakukan kesilapan dalam pergaulan, kekecewaan dalam percintaan, dan kehancuran dalam kehidupan. Mereka memahami hakikat cinta dan jenis-jenis cinta yang wujud dalam dunia ini, lantas menjadikan fikiran mereka lebih terbuka dan bijaksana dalam menangani soal percintaan. Penderitaan, penyesalan, dan kebencian tidak dijadikan sebagai sumber yang boleh memudaratkan diri dan hati, tetapi sebaliknya sebagai sumber yang memberi kesedaran dan keinsafan akan hakikat kehidupan yang sebenarnya.

Koma ~

30.11.11 - Posted by iqyhaziq at 12:33 PM

Slm sume..
Sejak kebelakangan ni ak ada terpikir nk tulis blog..
Pasal events ak waktu pg 'HARAMAIN'..
tp mcm x berkesempatan..
Sbb nk mengejar blik pelajaran yg trtggl sume an..

Tp tgh ak scroll2 facebook,
ak jmpe bnyk artikel2 yg ak rse elok la kte kongsi bersama di sini..

Nnt ada masa ak cte la event2 kat Mekkah n Madinah ye.. =)

***************************************************************

Tidak berapa lama dulu, seorang rakan menjalani pembedahan jantung di Institut Jantung Negara (IJN) di ibu negara. Beliau koma beberapa hari tetapi pembedahan berjaya dilakukan. Dia kembali sihat, cuma ada kesan parut di dada.

Namun, misteri masih timbul dan sehingga sekarang sukar dijawab mengenai 'kehadiran' orang yang sudah lama meninggal dunia di sisinya ketika koma.

"Bayangkan, sepanjang tempoh saya berada dalam keadaan koma, saya 'dijaga' oleh arwah ayah yang duduk di sebelah katil saya. Kalangan 'pelawat' yang datang pula terdiri daripada anggota keluarga saya yang semuanya sudah meninggal dunia," ceritanya.

Beliau tidak pasti sama ada ia satu mimpi, mainan dalam kepala atau itulah berlaku pada seseorang yang berada dalam keadaan 'antara hidup dan mati' - koma. Hatta, hanya orang yang duduk dalam alam roh saja boleh bertemu roh (orang yang sudah meninggal dunia).

Sambungnya lagi: "Apabila saya mengerang kesakitan, arwah bapa saya akan mengurut belakang saya, sambil memberi kata-kata semangat berbunyi: 'Tak apa, ayah ada untuk bantu', 'sabar, lepas ini baiklah tu'. Akhirnya, arwah bapa mengajak saya mengikutnya pulang."

Menurut rakan itu lagi, beberapa minggu selepas keluar dari IJN, beliau balik ke kampungnya dan kebetulan seorang ustaz yang juga pernah menjadi gurunya datang menziarah.

"Ustaz itu tanya, sama ada saya ada mengalami sesuatu (macam mimpi) ketika menjalani pembedahan dan dalam keadaan koma. Maka, saya ceritalah pengalaman saya itu tetapi beliau tidak terkejut. Malah kata beliau, jika saya ikut kehendak arwah bapa yang mengajak saya pulang bersamanya, ia bermakna saya akan 'mengikutnya ke dunia lain' juga (meninggal dunia). Namun, takdir belum menetapkan ajal saya," katanya.

Ada yang kata, sebab itu apabila seseorang baru sedar daripada koma atau pengsan, dia akan meracau dan pelbagai kata-kata terkeluar daripada mulut dan sesetengahnya lucu atau tidak masuk akal termasuk menyebut perkara yang bukan-bukan seperti memanggil nama orang yang sudah meninggal dunia.

Tun Dr Mahathir Mohamad selepas 24 jam selesai menjalani pembedahan pintasan jantung kali kedua di IJN, pernah mengeluarkan kata-kata lucu kepada isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohamed Ali.

"Selepas sedarkan diri, beliau (Dr Mahathir) sempat berjenaka dan menanyakan beberapa perkara lucu kepada ibu (Dr Siti Hasmah)," kata anaknya, Mokhzani ketika itu tetapi tidak menjelas lanjut perkara lucu yang dimaksudkan.

Ada satu lagi misteri, yang biasanya berlaku dalam masyarakat Melayu ialah seseorang yang akan meninggal dunia, menyebut nama-nama mereka yang sudah lama meninggal dunia. Biasanya kejadian seumpama ini hanya disedari selepas seseorang itu meninggal dunia.

Cerita pula seorang rakan bernama Osman: "Arwah bapa mentua saya, kerap kali menyebut nama ahli keluarga lain yang sudah lama meninggal dunia. 'Si anu' mengajak saya mengikutnya..... Itu berlaku kira-kira enam bulan sebelum dia meninggal dunia. Ada juga antara kami menganggap kenyataan itu sebagai nyanyuk."

Malah ada juga cerita menyatakan orang yang baru meninggal dunia, masih berupaya untuk mengenali siapa yang datang menziarahi dan begitu juga apabila arwah sudah berada di liang lahad.

Bagaimanapun, pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Zahazan Mohamed ketika diminta pandangannya mengenai pendapat bahawa jenazah (orang sudah mati) boleh melihat mereka yang datang menziarah, berkata al-Qurtubi dalam At-Tazkirah menjelaskan, orang mati nampak orang yang melaluinya.

"Orang dah mati diberi peluang oleh Allah untuk tengok orang yang hidup," katanya dan menyatakan firman Allah yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad). Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan Rasul-Nya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara ghaib dan yang nyata, kemudian Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu kerjakan." (Surah at-Tawbah, ayat 105).

Malah katanya, orang yang sudah mati diceritakan berdoa kepada Allah apabila ada di dunia ini yang hendak mati, meminta supaya jangan dicabut dulu nyawa orang itu kerana dia belum sedia hendak mati disebabkan amal yang kurang.

"Roh ini ada tiga keadaan dan satu daripadanya ialah roh berhubung sesama mereka tanpa had, maknanya antara roh sesama roh boleh berhubung. Contoh macam kita mimpi berjumpa roh lain atau pergi ke satu tempat.

"Begitu juga apabila kita berjumpa dengan seseorang, rasa macam mudah hendak kenal dan selesa. Maknanya, roh pun buat kajian mengenai orang yang selari dengan dia dan mudah bertolak ansur. Ini serupa dengan keadaan di mana ada orang yang kita jumpa tetapi tidak boleh 'ngam'. Orang nak meninggal ini Allah bagi kelebihan. Sebab itu ada yang sedang nazak kita dengar dia sebut nama orang yang sudah meninggal dunia," jelasnya.

Ibn al-Qayyim dalam Kitab ar-Ruh menyatakan: Apabila seseorang menziarah kubur, orang dalam kubur mengenali orang yang datang dan mendengar suara mereka. Mereka menjadi gembira dan membalas salam orang yang datang. Ini bukan untuk orang yang mati syahid saja, malah untuk semua orang mati dan tidak terhad waktunya.

Ada juga pendapat menyatakan bahawa kebiasaannya orang tua akan menyebut nama ahli keluarga lain yang sudah meninggal dunia, semata-mata kerana sudah nyanyuk, apabila memorinya sudah tidak seimbang.

Penulis teringat tulisan Nuraina Samad dalam blognya Julai tahun lalu mengenai bapanya, Tan Sri Abdul Samad Ismail atau Pak Samad yang meninggal dunia, Khamis lalu.

Nuraina, bekas wartawan New Straits Times (NST) berkata, mereka sekeluarga sudah biasa dengan bapa mereka yang kerap terlupa dan ada ketikanya mereka berasakan yang Pak Samad bagaikan berpura-pura lupa nama dan peristiwa tertentu.

"Ada ketikanya, kita rasa hairan dengan sikap bapak. Bapak bertanya mengenai Kak Eda. 'Lama Kak Eda tak datang', kata bapak kepada saya. Saya bagi tahu bapak, Kak Eda dah meninggal dan bapak terkejut dengan menyatakan 'tiada siapa bagi tahu saya.'

"Saya kata, bapak.... kan bapak dah tahu Kak Eda dah meninggal dunia kerana kanser, cuma bapak tidak ingatnya sekarang, kata saya perlahan. Bapak terdiam agak lama," kata Nuraina. Kad Eda atau Noraida Samad, 51, meninggal dunia pada 8 Mac tahun lalu kerana kanser.

Kira-kira sebulan sebelum sambutan 50 tahun Berita Harian Julai tahun lalu, penulis menghubungi Nuraina untuk membuat temu bual khas dengan Pak Samad, sempena sambutan itu untuk disiarkan dalam keluaran khas.

"Tak ada masalah, tetapi yang jadi masalahnya ialah kadangkala bapak antara sedar dan tak sedar. Ok, macam ini, you e-mel saja semua soalan pada saya. Apabila bapak berada dalam keadaan sedar, saya sendiri akan bertanya dan catatkan. Bila siap akan e-mel you semula," kata Nuraina. Ternyata Nuraina tidak menghampakan.

Segala coretan dalam kolum ini, adalah sebagai pengajaran akan kebesaran Allah dan betapa dunia ini hanya pinjaman semata-mata. Wang berjuta, timbunan harta dan deretan gelaran, semuanya untuk kesenangan dunia yang tidak akan dibawa bersama-sama ke dunia lain, apabila tiba masanya nanti.

*********************************************

Thx..
Doakan kejayaan kte bersama eh.. =)

Khutbah Terakhir Rasul Allah SAW~

24.10.11 - Posted by iqyhaziq at 8:17 AM
Khutbah Terakhir Rasul Allah SWT.. =((



Khutbah Akhir Nabi Muhammad S.A.W
"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur’an dan Sunnahku.

"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."