Bangkit...

23.4.11 - Posted by iqyhaziq at 6:34 PM

Solat Subuh semakin menghampiri..
Aku terjaga dr tidur apabila kedengaran loceng handphone ku berbunyi..

Kucingku, Comell, yg sdg tidur dihujung katil terjaga apabila ku selak selimut utk bangkit..

Ku lihat pintu bilikku terbuka dan lampu ruang tamu tidak dipadamkn..
Seketika hatiku bermonolog;
"Alangkah bazirnye eletrik jika dibiarkn sebegitu.."

***************************
Sedar tidak sedar,
10 minit yg pantas telah berlalu.

Diriku seperti hilang keupayaan utk berdiri.
Mgkn kerana masih letih.
Ataupun mgkn kerana cuaca yg sejuk membekukan urat2 serta ototku drpd berfungsi..



Sedangku duduk di tepi katil smbil memikirkn aktiviti yg bakal ku lakukan hari ini,
ku dengar bnyi aneh dtg dr arah dapur..

Kebingungan melanda diriku,
aku memaksa diriku bangkit dgn semangat yg separa,
untuk memenuhi rasa ingin tahu yg mnyelubungi diriku ini..

****************************

Dlm kegeraman,
aku menjerit,

'COMELLL !!!!!'...

Betapa sakitnye hatiku apabila kelihatan tulang2 ayam bersepahan di ats lantai dapur..

[Sah ini kerja kucingku yg 'GEMOK' itu..]

Kelihatan si Comell sdg bersembunyi di bwh sehelai kain..
Mgkn krn ketakutan agaknye..


Melihatkn adegan td,
hati kecilku terusik seketika..

Sambil mengemas sepahan si Comell,
aku berfikir;

"Ko igt aku x nmpk ko bwh tu??"
"Bijak btol tmpt ko sembunyi.."

Si Comell masih dlm keadaan takut,
mata yg begitu besar dan bulat merenung tajam ke arahku..

Seperti tidak memahami tujuan jeritan itu td...

******************************

Habis kerja2 mengemasku di dapur,

kelihatan si Comell masih kekal di bwh kain,

dgn jelingan tajam,
aku berlalu meninggalkannye..

******************************

Tanpa disedari,
kemamaianku membawaku ke tandas..

Untuk apa diriku di situ,
usahlah dikhabarkn di coretan ini..
Kalian sendiri mampu mengerti..

Selesai sudah hajatku ditunai,
aku lantas kembali ke kamar..

Kali ini,
ku bertemu sekali lg dgn si Comell,
sudah keluar dr penyembunyiannye mgkn..

Ku lihat dirinye terlentang di permaidaniku..

Lalu ku bertanya kpdnye;

"Dah sepahkn dapur, penat pulak??"

Si Comell yg seakan memahami kata2ku td,
terus menjawab dgn pnuh ceria dan smgt;

"Meawwww !!"


******************************


"ALLAHUAKBAR, ALLAHUAKBAR.."

Telah smpai waktunye azan Subuh berkumandang..

Aku meninggalkn si Comell..

Ku putarkn paip sinki sambil melafazkn niat utk berwudhu'..

Kemudian kubentangkn sejadah di ruang tamu,
tmpt kebiasaanku menunaikn solat lima waktu..


"...................Aku bersolat...................."


************************************


Kukejutkn shbt2 ku yg masih nyenyak tidur..

"Weyh, bngun weyh.. Subuh2.."

Usahaku yg sedikit,
berjaya menyedarkn mereka dr alam slumber,
walaupun jwpn yg ku perolehi hanyalah,

"OK, OK..."

*********************************

Punggungku berlabuh di ats kerusi hdpn komputer...

Mataku terpaku kpd skrin putih yg sederhana besar..

Tgnku pula trus asyik memicit tetikus..

si Comell pula kelihatan masih terbaring di dlm bilik..

Aku buntu seketika..

Dlm masa 30 saat yg aneh,
mindaku seperti tiada hala tuju..

Aku tidak tahu tujuanku berada di depan komputer..

Lalu,
Tanpa sbb yg utuh,
aku mmbuka laman web yg mempunyai huruf "B" sbg ikon..

Sebuah laman web yg dicipta
sekadar utk berkongsi idea dan pglmn..




Lantas ku terus memulakan coretanku,
mngenai pagi yg aneh..

Dan peristiwa ringkas setelah aku 'BANGKIT'..